Dag 38, 34 km

Natten var behaglig och inte alls lika kall som igår och jag sov riktigt bra. Kom även igång bra i morse men det regnade så jag drog ut på morgonrutinen i hopp om att det skulle sluta. Insåg efter en stund att det inte skulle göra det och att det bara var att köra ändå. Jag packade ihop allt så bra jag kunde inne i tältet och det gick faktiskt smidigare än vad jag hade trott att komma iväg. Dimman låg tät och det var lugnt ute på vattnet när jag paddlade ut men redan efter någon timme så blåste det upp och efter det kämpade jag på i motvind. Regnet och vinden kylde ner mig och så fort jag slog av på takten blev jag kall så pauserna blev kortare idag.

Vid Edesviken och Haxalö såg jag säl vid två olika tillfällen, båda gångerna på cirka 50 meters håll. Trots det dåliga vädret har det även varit en del båtar ute på sjön. Sju och en halv timme i kajaken gav idag 34 kilometer jämfört med 43 igår. Jag hade tänkt paddla en timme till men vid 17.00 hade jag fått nog av regn och motvind och när det dök upp en fin lägerplats på en av öarna som jag passerade så slog jag till.

Nu ligger jag här, på sydöstra sidan av Hästön på en liten strand. Det regnar fortfarande men i tältet är det lika mysigt som vanligt och här på stranden står tältet dessutom i lä från vinden. Siktar på tidig sänggång och en tidig start imorgonbitti och förhoppningsvis är vädret lite bättre då. Skulle vara fint att nå till trakterna kring Kotka under morgondagen. 

 

Kommentera

