Dag 39, 40 km

Jag fastnade i en dröm igår morse och lite förbannad på mig själv kom jag iväg betydligt senare än vad jag hade hoppats på. Jag hade en bra bit till Kotka och nu skulle jag få svårt att hinna dit, trodde jag. Jag och kajaken gled ut på vattnet vid Hästön klockan 10 och vädret var det samma som dagen innan, dimma, regn och relativt hård vind, men med den stora skillnaden att jag idag hade vinden med mig istället för emot.

Vädret förbättrades under dagen och jag kunde hålla riktigt bra fart där ute och efter några timmar såg det den sena starten till trots faktiskt ut som att jag skulle nå Kotka. Det såg fint ut ända tills jag kom till den sista fjärden innan staden… Dagens fina medvind hade där byggt upp riktigt stor sjö och eftersom det enligt väderprognosen skulle lugna ner sig under natten valde jag det säkra före det osäkra och slog läger. Jag låg alltså på Lounatniemi som ligger här, återigen på en fin strand. Finns gott om bra lägerplatser i den här delen av skärgården. Det duggade lite när jag slog upp tältet men inte värre än att jag kunde byta om till torra kläder utanför tältet. Jag passade också på att tvätta av mig med lite våtservetter, det är cirka 12 grader i vattnet nu och jag har inte badat sedan dag 3 eller 4 här i Finland.

Den här dagen bjöd på rolig paddling och även om jag hade vinden med mig så fick jag jobba på ordentligt. Kul när man får utdelning för slitet och 40 km på 6:30 är jag riktigt nöjd med, så fick det gärna se ut varje dag.

Kommentera

